Tant si hem tingut o no fills, estiguem o no embarassades, a dos passos de la menopausa, haguem tingut fills per cesàrea o practiquem running amb frequència, hem de prendre consciència sobre el nostre sòl pèlvic.

La nostra musculatura perineal juga un paper clau en moltes de les nostres funcions vitals, fins i tot si probablement no n’ets conscient. Aquesta musculatura es diu sòl pèlvic i en aquest post parlarem d’ell.

El sòl pèlvic és el conjunt de músculs, fàscies, lligaments i  teixits connectius que cubreixen la part inferior de la pelvis. Són els músculs entre el pubis i el xocis, al voltant de la vulva i l’anus, situats en dos plans:

1) Superficial: la funció més important d’aquest pla és la sexual, però també ajuda a donar suport als òrgans pèlvics.

2) Profund o posterior: format pels músculs que sostenen els òrgans pèlvics. També controla els esfínteres i millora la qualitat de les relacions sexuals.

El perineu és una part crucial del nostre cos i, no obstant això, com he esmentat anteriorment, és una gran incògnita per la població en general.

Poques dones (i ni tan sols et dic homes) saben on es troba, quines són les seves funcions, i què poden fer per controlar o reforçar els músculs que el formen.

Moltes vegades no som conscients del valor que tenen les nostres parts del cos fins que deixen de funcionar. Si fins ara no ha tingut símptomes que indiquen qualsevol alteració del seu sòl pèlvic, pot ser que no sigui del tot conscient de la importància que té en molts aspectes del seu dia a dia. Aquestes són les seves funcions:

Continència: el sòl pèlvic controla els esfínters per a una correcta micció i defecació.

Sexual: Els músculs perineals amb bon to muscular milloren la qualitat del sexe.

Reproductiva: El perineu és l’últim obstacle que ha de salvar el cap del nadó, ajuda al seu cap a girar i provoca una contracció reflexa a l’úter (reflex d’expulsió) que provoca a la dona embarassada un desig d’empènyer.

Suport: El perineu sosté els nostres òrgans pèlvics,es a dir, la bufeta, l’úter, la vagina i el recte.

Com es lesiona el sòl pelvià?

Diferents etapes de la vida i molt especialment en el cas de la dona, com poden ser el part, l’esport d’impacte i el restrenyiment entre d’altres fan que calgui donar reforç als músculs del sol pelvià per tal de compensar les forces de la gravetat i l’augment de la pressió intraabdominal que es poden donar en totes aquestes situacions.

Molt més freqüentment en les dones, la mala gestió d’aquests esforços, poden lesionar el perineu i derivar en patologia o disfunció.

Els factors de risc més freqüents, que poden lesionar el sòl pelvià són l’embaràs i el part, el sobrepès, les intervencions quirúrgiques abdominals i/o perineals, l’obesitat, la tos crònica, el restrenyiment, les intervencions quirúrgiques abdominals, els esports d’impacte, la menopausa, i la mala postura.

Què podem fer per evitar que es lesioni?

La funció i la salut del sol pelvià, tindrà un component important pel que fa a la prevenció de les disfuncions i la qualitat de vida de les dones.

Si has detectat que puguis estar patint alguns símptomes i vols portar una vida activa mitjançant l’exercici físic, seria convenient que consultessis un fisioterapeuta especialitzat per tal que et faci una valoració i et pugui pautar un tractament a mida.

La fisioteràpia del sol pelvià et pot oferir:

1) Informació i valoració

2)Teràpia manual

3)Electroteràpia

4)Biofeedback

4)Pauta d’exercicis específics perineals i de competencia abdominal

5)Canvis hàbits (miccionals, ingesta líquids, gestió dels esforços…)

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos y para mostrarte publicidad relacionada con tus preferencias en base a un perfil elaborado a partir de tus hábitos de navegación. Al hacer clic en el botón Aceptar, aceptas el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información
Privacidad